Leica is het mikpunt van veel fotografiegrappen voor het maken van enkele van de duurste camera’s en lenzen op de markt. Dus als camera’s slechts hulpmiddelen zijn, waarom zou iemand dan op Leica fotograferen met zoveel andere beschikbare opties?
Het hebben van de ‘beste’ of duurste camera maakt fotografen niet per se beter, maar ze kunnen wel van perspectief veranderen. In de bovenstaande video van Ted Forbes of De kunst van fotografie, bespreekt hij hoe hij, toen hij voor het eerst begon met het fotograferen van al zijn idolen die op Leica M-systemen waren geschoten, en aangezien hij er geen kon betalen, schoot op alles wat hij maar goedkoop kon krijgen. Nu, jaren later terugkijkend, is hij eigenlijk best wel trots op wat hij heeft bereikt.
Door “lagere” uitrusting te gebruiken, was hij in staat om fotografie echt te “leren”. Hij werd natuurlijk geen slechtere fotograaf door niet in de directe voetsporen van zijn idolen te treden, want de camera heeft weinig te maken met techniek en groei in de kunst. Maar halverwege 2020, dat voor iedereen een moeilijk jaar was, voelde Forbes zich creatief opgebrand. Hij zegt dat het meeste hiervan voortkwam uit het werk op zijn YouTube-kanaal dat camera na camera deed, met heel weinig tijd om de systemen echt te leren kennen en er vertrouwd mee te zijn.
“Ik maakte geen beelden meer voor mezelf en raakte echt opgebrand. Dus een vriend stelde voor dat ik een camera zou kopen waarmee ik niet gewend was te fotograferen en er niets voor YouTube aan zou doen,’ legde hij uit.
Hij greep het als een kans om Leica te proberen, jaren nadat hij ernaar verlangde om op te groeien. Dus het afgelopen jaar heeft Forbes stilletjes gefotografeerd met een Leica M10P en een 50 mm Summilux-M f/1.4.
De ervaring maakte hem niet per se een betere fotograaf en dat was ook niet de bedoeling. In plaats daarvan wakkerde het zijn verlangen om opnieuw foto’s te maken opnieuw aan.
Door een stap terug te doen met behulp van een nieuw en onbekend systeem werd zijn liefde voor fotografie nieuw leven ingeblazen en kwam zijn creativiteit weer op gang.
Om de oorspronkelijke vraag opnieuw te bekijken: waarom zou iemand op Leica schieten? Hoe cliché het ook is om te zeggen – vooral als het om Leica gaat – het is voor de ervaring. Het gebruik van een afstandsmeter is zo verschillend van de traditionele digitale camera dat het een positieve invloed kan hebben op hoe een fotograaf de wereld ziet. Ongetwijfeld zou hetzelfde andersom kunnen worden gezegd: als een fotograaf jarenlang alleen op een afstandsmeter fotografeerde en een verandering wilde, zou het overstappen op iets als een Sony Alpha 1 een verkwikkende ervaring kunnen zijn.
Burn-out is echt, en hoe fotografen er succesvol mee om kunnen gaan, verschilt van persoon tot persoon. Voor Forbes was het neerschieten van Leica zijn remedie.
Voor meer van Ted Forbes, abonneer je op de YouTube-kanaal Art of Photography.
Afbeeldingscredits: Foto’s door Ted Forbes en gebruikt met toestemming.
creditSource link