Is er een verschil in afschrijving tussen de twee verschillende soorten camera’s? Laten we eens kijken naar de waardevermindering voor spiegelloze camerabehuizingen en hoe deze zich verhoudt tot DSLR’s.
Eerder hebben we onderwerpen onderzocht zoals welke Leica-M-apparatuur het snelst verkoopt, welk Micro Four Thirds-systeem het in de loop van de tijd beter volhield en welke lijn van Sony’s full-frame spiegelloze camera’s het populairst is.
Dit verhaal maakt deel uit van Tilt-Shift-rapport van KEH, waar het bedrijf exclusieve gegevens en unieke inzichten deelt in de nieuwste trends in het kopen, verhandelen en verkopen van camera-uitrusting.
de kanteling
We praten vaak over de verschuiving van DSLR’s naar spiegelloze, en hoe dat de bepalende herschikking in de industrie in het afgelopen decennium is geweest, maar het is belangrijk om de eliminatie van de reflexspiegel te zien als slechts een belangrijke stap in een verhitte technische race, in plaats van een enkele transformatieve handeling.
Hoewel de overstap naar spiegelloos het innovatietempo ongetwijfeld heeft versneld en het afgelopen decennium heeft geleid tot een bloei van vooruitgang, is de algehele groei veel verder gegaan dan de verschuiving van spiegels en pentaprisma’s naar elektronica.
Dingen als onderwerpbewuste autofocus, fasedetectie op de sensor, meerassige in-body stabilisatie, 4K (en nu 8K) video en geavanceerd lensontwerp en coatings hebben allemaal de uitrusting waarop we vertrouwen naar nieuwe hoogten gekatapulteerd.
Fabrikanten van camera’s en lenzen zijn natuurlijk gedwongen het tempo van innovatie op te voeren of lopen het risico achterop te raken. Dit heeft geleid tot kortere productiecycli, vooral voor camerabehuizingen, waar de meeste nieuwe functies rusten.
Dus, wat betekent dit voor de waardevermindering van spiegelloze lichamen? Voelt een nieuw lichaam minder nieuw als je weet dat het volgende model pas over 16 maanden is? Maakt dat de waarde van spiegelloze carrosserieën vergelijkbaar met het rijden van een gloednieuwe auto van het perceel van de dealer?
Laten we eens kijken naar enkele gegevens en kijken of deze inzichten kunnen bieden.
De verschuiving
Laten we eerst eens kijken naar de gemiddelde prijs van spiegelloze body’s van merken in de afgelopen vier jaar. Dit is de “koopprijs”, de gemiddelde prijs die klanten betalen voor deze carrosserieën op onze site. Om het echte effect van afschrijvingen te laten zien, hebben we alleen items opgenomen die beschikbaar waren in zowel 2018 als 2021, dus niets dat sindsdien is vrijgegeven, zit in ons model.
Omdat het gemakkelijk te zien is door naar de bovenstaande grafiek te kijken, zijn spiegelloze lichamen van Leica, waaronder de M-, SL-, CL- en TL-series, in hun eigen stratosfeer – veel duurder dan de concurrentie.
Maar over het algemeen is Leica niet immuun geweest voor een daling van de gemiddelde prijs in de afgelopen vier jaar, beginnend bij $ 2.390 in 2018 en eindigend bij $ 2.145 nu in 2021. Het is eerlijk om erop te wijzen dat ze enigszins zijn hersteld van een gemiddelde waarde van slechts $ 2.078 in 2020.
Laten we ze nu elimineren, zodat we de andere merken van dichterbij kunnen bekijken.
Het is iets gemakkelijker om enige variatie tussen de afzonderlijke merken te zien zonder Leica in de mix. Sony spiegelloze lichamen hebben de minste waardevermindering gezien in gemiddelde prijs ($ 586 in 2018 tot $ 562 in 2021), met Canon ($ 321 in ’18 tot $ 288 in ’21) en Fujifilm ($ 450 in ’18 tot $ 403 in ’21) op korte afstand.
Die gemiddelde waarde voor Canon lijkt misschien laag, maar houd er rekening mee dat alleen hun eerste full-frame aanbod, de EOS R (uitgebracht in het vierde kwartaal van 2018), is opgenomen in ons model, dus de hogere prijs wordt verlaagd wanneer het wordt gemiddeld met de meer betaalbare camera’s uit de EF-M-serie.
Terugkerend naar de grafiek, hebben Panasonic en Olympus een grotere prijsdaling ervaren, maar Nikon is het merk dat het het slechtst heeft gedaan, waarschijnlijk niet in de laatste plaats geholpen door de bijna veroudering van hun 1-serie spiegelloze CX-sensoren.
Het is ook vermeldenswaard dat, net als Leica, drie andere merken (Sony, Fujifilm en Canon) in 2021 allemaal goed zijn hersteld van de dia die in 2020 het laagste punt bereikte. Ondertussen hebben Panasonic, Olympus en Nikon een aanhoudende daling laten zien .
Het is echter mogelijk dat, aangezien zowel Panasonic als Nikon onlangs hun full-frame en cropped-frame spiegelloze aanbod hebben versterkt, het verhaal er iets anders zou uitzien als we dit model de afgelopen twee jaar met gegevens zouden gebruiken. Dit zou gebruikers van die systemen gerust moeten stellen dat ze nog steeds een goed rendement kunnen behalen wanneer het tijd is om te upgraden naar nieuwe instanties.
Laten we vervolgens eens kijken hoe spiegelloze camera’s het in dezelfde periode hebben gedaan ten opzichte van DSLR’s.
Hier kunt u zien hoe het afschrijvingspatroon vergelijkbaar is, maar het verschilt in grootte. Over het algemeen zagen spiegelloze lichamen een waardedaling van 14,6% tussen 2018 en 2021, terwijl DSLR’s slechts met 11,1% daalden.
Maar als we kijken naar de gemiddelde “verkoopprijs” – het bedrag dat KEH fotografen betaalt voor hun uitrusting – is het verschil nog opvallender.
Hier kun je zien dat spiegelloze camera’s een waardedaling hebben gezien van ongeveer 12,6%, vergeleken met slechts 2,2% voor DSLR’s.
Dus, wat betekent dit?
Welnu, het betekent dat de vraag naar DSLR’s nog steeds hoog is, dus we zijn bereid een constanter bedrag te blijven betalen aan mensen die ze verkopen, dus DSLR’s blijven zeker beter aan hun waarde dan spiegelloze camera’s. Toegegeven, DSLR’s halen gemiddeld een lagere prijs, maar ze dalen niet zo veel als spiegelloos.
Uiteindelijk kan dit alles de komende jaren vrij snel veranderen.
Nu spiegelloze technologie de drempel van de beginjaren heeft overwonnen en het gebruik wijdverbreid is, zal de markt waarschijnlijk stabiliseren om veel meer op de gevestigde DSLR-ruimte te lijken. Maar naarmate de concurrentie heviger wordt, kunnen merken als Olympus uit de boot vallen als ze niet in dezelfde mate innoveren als hun concurrenten.
Over de auteur: Luca Eandi is een straatfotograaf uit Brooklyn, creatief directeur voor KEH-camera, en een door het bestuur gecertificeerde menselijke persoon. Hij publiceerde onlangs “Tekens van Japan”, een langdurig fotografieproject dat geïllustreerde Japanse straatnaamborden in de omgeving van Tokio documenteert. Hij plaatst zijn dagelijkse straatfotografiewerk op zijn Instagram profiel. Dit artikel is ook gepubliceerd hier.
Afbeeldingscredits: Elementen van kopfoto gelicentieerd via Depositphotos.
creditSource link